Referenssit

Talentia
Talentia on vuonna 1949 perustettu sosiaalialan korkeasti koulutettujen ammattijärjestö, jolla on yli 26 000 jäsentä.

Talentian ja Ubit Oy:n yhteistyö alkoi noin vuosi sitten, kertoo Talentian talous- ja henkilöstöpäällikkö Ville Savilampi. Ubit esitteli silloin Talentialle kehittämänsä AI Support -tuotteen, joka voidaan tiivistää sanoihin tekoälyasiakaspalvelija ja yrityksen tukiäly.

Tällä hetkellä tekoälyn rooli ei meillä vielä ole ihan valtavan suuri, mutta tulevaisuudessa pidän hyvin todennäköisenä sitä, että se tulee olemaan paljon merkittävämpi. Haluamme olla ja pyrimme olemaan ajan tasalla myös tekoälyn suhteen, sillä tiedämme, että se tulee näyttelemään merkittävää roolia myös ammattiliitoissa, toteaa Savilampi.

Talentiassa tekoälyn rooli on nähty kahtalaisena. Toisaalta asiantuntijatyössä tuottavuutta parantavana ja työskentelyä helpottavana välineenä. Toisaalta potentiaalina esim. jäsenpalvelussa tuottamassa osaltaan sitä palvelua.

Ymmärrys tekoälystä on parantunut Ubitin AI Support tuotteen myötä.

Ville Savilammen mukaan ymmärrys tekoälystä on parantunut heillä Talentiassa Ubitin AI Supporttuotteen myötä, kun he ovat voineet olla kehityksessä itse mukana. Siksi myös tekoälyn käyttömahdollisuudet organisaatiossa ovat paremmin avautuneet. Jos toisaalta ajatellaan sitä, missä muodossa tekoäly on tullut työelämään, niin sen tuojat ovat olleet aika suuria ulkomaisia yhtiöitä, mikä on luonut myös epävarmuutta siihen, miten hallittava tekoäly on. Ubitin AI Supportin myötä epäilykset ovat hälventyneet, toteaa Savilampi ja pitää epäilyksiä hälventävänä tekijänä myös sitä, että Ubit on räätälöinyt tekoälytuotteen heidän tarpeisiinsa. Se on muuttanut suhtautumistamme tekoälyyn merkittävästi myönteisempään suuntaan.

Ville Savilampi pitää merkityksellisimpänä asiana tällä hetkellä tekoälyn käyttämisen osaltaTalentiassa sitä, että se helpottaa ja tehostaa erittäin paljon isojen tietomassojen edistynyttä tiedonhakua. Kun tietovaranto on luotu omien tarpeiden mukaan, niin silloin tiedämme mitä sekohtuullisen iso datamäärä sisältää. Sen hallinta ja käyttäminen tekoäly tukena on tehostunut merkittävästi, kertoo Savilampi.

”Kannustaisin olemaan utelias tekoälyn suhteen. Näen itse siinä hyvin suuren potentiaalin”, rohkaisee Ville Savilampi

Tekoälyn käyttömahdollisuuksia liitoissa Ville Savilampi näkee hyvin moninaisina. Sitä voi hyödyntää hyvin erilaisissa asioissa. Eihän tekoäly itsessään tietenkään ratkaise yhtään mitään, mutta merkityksellistä on se, että pystytään hahmottamaan, millä tavalla sitä voitaisiin parhaiten hyödyntää. Jos omassa organisaatiossa ei tällaista osaamista ole, niin keskeistä on löytää myös sellainen kumppani, joka pystyy sitä selvittämään yhdessä liiton kanssa, toteaa Savilampi. Kannustaisin olemaan utelias tekoälyn suhteen. Näen itse siinä hyvin suuren potentiaalin.

Ville Savilampi pitää Ubitin AI Supportia heillä vahvasti kehittyvänä tuotteena. Hän kertoo Talentian lähteneen mukaan harjoittelemaan sen käyttöä vajaa vuosi sitten. Siihenkin ajanjaksoon hän kertoomahtuneen ihan valtavia loikkia sen suhteen, mihin kyseinen tuote pystyy ja miten hyvin se on saatu palvelemaan Talentialla haluttuja asioita.

”Ubit on ollut huikaisevan hyvä kumppani myös erittäin teknisten asioiden ymmärrettävällä tavalla esiintuonnissa meille maallikoille”

Ubitin kumppanina Savilampi näkee huikaisevan hyvänä. Hän haluaa nostaa erityisesti esille sen, että tällaisissa prosesseissa voi käydä niin, että sosiaalinen ulottuvuus ja viestintä maallikoiden kanssa saattaa jäädä vähän heikkoon asemaan ja siinä tämä Ubitin meidän kanssamme työskennellyt tiimion onnistunut ihan valtavan hyvin. Vaikka ollaan välillä kovinkin teknisten asioiden kanssa tekemisissä niin Ubitilla on kyky tuoda esille asiat sopivalla, ymmärrettävällä tavalla. Heillä on myös oikeanlainen kunnianhimo tuoda tuotetta organisaation kehittämiseen, mitkä ovat isoja vahvuuksia yrityksessä, kiteyttää Talentian talous- ja henkilöstöpäällikkö yhteistyötä Ubitin kanssa